NYÍRI István

#3439
építész, (Cegléd, 1902. május 10. - Budapest, 1955. augusztus 31.)

,

A modern magyar építészet jelentős tervezője. A Műegyetemről a gyorsabb végzés érdekében a Felső Építőipariskolába iratkozott át. A 30-as évek elején rövid ideig Wälder Gyula mellett dolgozott, majd 1944-ig Lauber Lászlóval volt közös irodája, ahol a funkcionális elvek szerint modern stílusú lakó- és középületeket terveztek. A Lauberral együtt tervezett Szabó I. u. 57. és Vincellér u. 26/a. lakóházat, ill. a Szabadság tér 5-6. irodaépületet műemlékké nyilvánították. Az állami építéstervező szervezet kialakulásakor, 1948-tól az UVATERV-nél, ill. annak jogelődjeinél dolgozott, fontos középületeket tervezett. Az UVATERV irodaháza és a tiszalöki vízlépcső mellett ~ tervezte az épülő földalatti vasút egyetlen szerkezetkészen kivitelezett állomását (Népstadion-állomás, 1950-1952, a 60-as években visszabontva). A keletkezésekor sokat támadott Erzsébet téri autóbusz-pályaudvar az 1945 után létesült modern épületek közül elsőként kapott műemléki védettséget. Közlekedési épület terveiért 1953-ban az elsők között kapta meg az Ybl-díj I. fokozatát. Az Építőipari Műszaki Egyetem létesítésére kiírt tervpályázaton 1953-ban II. helyezést ért el. Tervezői hagyatékát a Magyar Építészeti Múzeum őrzi.

Legfontosabb megvalósult épületei . 

  • 1933: lakóház, Orbánhegyi út 18. [Lauber Lászlóval]

  • 1933: lakóház, Iskola u. 2-4. [Lauber Lászlóval]

  • 1933-1934: lakóház, Kékgolyó u. 10. [Lauber Lászlóval]

  • 1935-1937: Kikelet Üdülőszálló, Pécs [Lauber Lászlóval, Nedtvich Andorral, Visy Zoltánnal]

  • 1936: lakóház, Irányi u. 8. [Lauber Lászlóval]

  • 1937: lakóház, Szép u. 3. [Lauber Lászlóval]

  • 1938-1940: Pénzintézeti Központ, Szabadság tér 5-6. [Lauber Lászlóval]

  • 1940-1941: Telefongyár székháza, Hungária krt. 128. [Lauber Lászlóval]

  • 1942: lakóház, Vincellér u. 26/a. [Lauber Lászlóval]

  • 1948-1949: MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, Erzsébet tér

  • 1949: Posta, Csepel [Félix Vilmossal]; Posta, Szarvas [Blandl Ferenccel]

  • 1950-1952: UVATERV székház, Vigadó tér 1.

  • 1953 körül: MÁVAUT autóbusz-garázs, Szabolcs u. 17. [Blandl Ferenccel]

  • 1952-1956: Vízlépcső és erőmű, Tiszalök [Gergely nal].

Fontosabb publikációja . 

  • Útirajz, Magyar Építőművészet, 1954/10-11.

Irodalom . 

  • Kelemen L.: Közlekedési építészetünk tíz éve, Magyar Építőművészet, 1955/3-5.

  • Major M.: ~, Magyar Építőművészet, 1955/11-12.

  • Magyar építészet 1945-1970 (szerk.: Szendrői J.), Budapest, 1972

  • Pamer N.: Magyar építészet két világháború között, Budapest, 1986

  • Prakfalvi E.: A budapesti földalatti gyorsvasút tervezése és építése, Pavilon, No. 6. [1991]

  • Postaépítészet Magyarországon (szerk.: Bakos J., Kiss A.-né, Kovács G.-né), Budapest, 1992

  • Ferkai A.: Buda építészete a két világháború között, Budapest, 1995

  • Évek, művek, alkotók. Ybl Miklós-díjasok és műveik. 1953-1993 (szerk.: Schéry G.), Budapest, 1995

  • Építészeti kalauz. Budapest építészete a századfordulótól napjainkig (szerk.: Lőrinczi Zs., Vargha M.), Budapest, 1997

  • Lapis Angularis. Források a Magyar Építészeti Múzeum gyűjteményéből (szerk. Hajdú V., Prakfalvi E.) II. kötet, Budapest, 1998

  • Prakfalvi E.: Szocreál, Budapest, 1999.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról